#Krachtvoer #Management #Ruwvoer

Je paard voeren op wedstrijd

Een wedstrijddag is anders dan andere dagen en vergt een goede voorbereiding. Het maakt natuurlijk wel een groot verschil in je plan van aanpak of het een wedstrijd is bij een naburige manege, of dat je dagen moet reizen voor een meerdaagse wedstrijd. Is een paard correct getraind voor de prestatie die hij moet leveren, dan kan dat ook prima zonder erg veel extra voedingszorgen. Natuurlijk moet je wel rekening houden met de voertijden en met name de periode dat het paard geen voer krijgt.

Paarden zijn bewegingsdieren en draaien hun ‘hoef’ niet om voor een dressuurproef of een springparcours. Het is voor hen geen intensieve inspanning. Mits goed getraind natuurlijk! Meerdere zware proeven op een dag, een langeafstandswedstrijd of een zware cross is andere koek. Ook stress kan een factor zijn die nadelig is voor de gezondheid en bijvoorbeeld maagzweren kan veroorzaken. Veel paarden raken in de stress op een vreemd en/of druk terrein.

Ruwvoer mee

Is een paard gewend de hele dag ruwvoer te eten, zorg dan dat hij dit ook op een wedstrijddag kan. Neem je eigen ruwvoer mee en voer dit in de trailer of op stal bij de wedstrijd. Ook voor de wedstrijd mag een paard ruwvoer eten. Dit zal de prestatie niet nadelig beïnvloeden. Ruwvoer eten helpt ook stress te verminderen.

Krachtvoer

Moet je vroeg op pad, dan kan je geen krachtvoer geven vlak voor de reis. Krachtvoer verblijft een paar uur in de maag en stroomt dan door naar de dunne darm. Tijdens het transport kan de maag-darmwerking trager zijn. Krachtvoer geeft dan meer kans op maagzweren of gasproductie in de darmen met kans op koliek. Ook vlak voor de wedstrijd is het niet goed om krachtvoer te voeren. Het lijkt misschien goed om nog even wat extra energie aan het paard te geven, maar eigenlijk werkt dit averechts. Ten eerste is het krachtvoer een paar uur in de maag en levert dan nog geen energie. Ten tweede is de energie die vrijkomt in de dunne darm slechts voldoende voor een korte inspanning.

Krachtvoer bevat zetmeel en suikers die in de dunne darm omgezet worden in glucose. Glucose wordt opgenomen in de bloedbaan. Door het vrijgeven van insuline kan glucose van de bloedbaan naar de spieren gebracht worden. Tot zover lijkt het een positief verhaal. Want spieren hebben voor het samentrekken tenslotte energie uit glucose nodig. Echter, de hoeveelheid glucose die na één maaltijd wordt opgenomen, is veel te weinig voor wat de spieren nodig hebben. Het gevolg van de opname van zetmeel en suiker is het vrijkomen van insuline. Dit insuline remt het vrijkomen van vetzuren. Is het glucose in de spiercellen op, dan moet de spier omschakelen naar vetzuurverbranding. De beschikbaarheid van vetzuren is minder en de spiercellen hebben een energietekort. Kortom, het is beter om geen krachtvoer te voeren tot zeker 3 uur voor de prestatie (in wetenschappelijk onderzoek is dit effect tot wel 5 uur na voeren gevonden!). Ruwvoer wel, krachtvoer niet.

Doe je een kleine inspanning met je paard, dan zal dit effect niet belangrijk zijn. Maar dan nog is het beter geen grote hoeveelheid krachtvoer te voeren, vanwege de tijd van het voer in de maag.

Aangepaste voertijden

Als je én ’s ochtends niet kan voeren omdat het paard op transport moet én niet omdat de wedstrijd binnen 3 uur begint, wanneer moet je dan je krachtvoer geven? Een optie is om de avond voor de wedstrijd een extra voerbeurt in te lassen. Dit kan ook later op de avond, bijvoorbeeld samen met het laatste ruwvoerrondje. Een andere optie is om het krachtvoer pas te geven ná de proef. Geef niet de dubbele hoeveelheid van bijvoorbeeld twee voerbeurten samen. Maar verdeel dit ook weer in meerdere voerbeurten met minimaal 4 uur ertussen. Na een zware inspanning kan krachtvoer, zeker in combinatie met water en elektrolyten, helpen om de verbruikte hoeveelheid glycogeen in de spieren aan te vullen. Let wel, alleen bij zware en langdurige inspanning verbruikt het paard een substantieel glycogeen. Dus is dit meer van belang bij eventing, mensport en endurance en minder bij dressuur- en springsport.

Plan van aanpak

Maak voor de wedstrijd een plan van aanpak over de aangepaste voertijden. Zorg altijd voor voldoende ruwvoer en neem bij voorkeur je eigen ruwvoer mee. Dit voorkomt voerweigering en verteringsklachten. Veel extra krachtvoer is niet nodig als je het paard goed getraind en gevoerd hebt om de gevraagde prestatie te leveren. Het moment van krachtvoer geven is wel van belang. Dit doe je niet vóór, maar ná de wedstrijd.

Vond je dit een interessant artikel? Volg Paardenvoerplein dan op facebook!

Weet wat je paard eet. Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte! Nu abonneren